Photoshop Paint Daubs İki Aşama

Photoshop Paint Daubs İki Aşama

“Formüllü Kolaycılık”mı?

Bir üretimin sanat eseri olarak adlandırılmasına giden süreçte özgünlüğün değerlendirilmesi, ölçeklerden birini oluşturur. Eserin özgünlüğü; (yeni bir söz söyleme becerisi,virtüözlük, teknik yetkinlik vd…) içerisinde birçok farklı kavramı barındıran belirleyici bir özelliktir.Boya resminin neredeyse sonuna kadar zorlanmış olanaklarından sanatçının kaygılanmaması olanaksızdır.Denenmemiş olanı bulmak neredeyse imkansız hale gelmiş,günümüzde işçiliğin sabrı da zamana uyarak yıkıma uğramıştır.Kısa yoldan etkileyici görsel çözümler üretmek, genç neslin öncelikli tercihi haline gelmiştir.Oysa sadece bu tercih bile sanatın özünden uzaklaşmak için yeterlidir.Görsel iletişim için geliştirilmiş programlar herkes tarafından denenir hale gelmiş ve dünya dijital görsel bir depo alanına ya da çöplüğüne dönmüştür.Günümüz internet ortamında 50 milyonu aşkın görsel veri barındıran resim / fotoğraf siteleri vardır.Bu bir anlamda geniş bir kaynak bir anlamda da kolaycılığa özendirmedir.En basit anlamıyla, sanatçının kopyalayarak oluşturduğu eserin üretim süreci, araştırma işini başkasının yaptığı görseli kullanıp kolaycılığa dönüşmüştür.

Fotoğrafın bulunmasından sonraki süreçte, fotoğrafın boya resmine katkısı sanatçının düzenlemeleri ile sınırlıydı.Dijital fotoğraf sonrasında herkesin ulaştığı hızlı ve çok sayıda sonuç,  üretimi çelmeledi.Buna, hazır programlar da eklenince eserin sahip olması gereken şaşırtıcılığı da zarar gördü. Öte yandan, Resim sanatının bu tahribi, bir anlamda el becerisinin daha değer kazanmasını sağladı.

Evet, asıl sorun, ya da soru da burada netleşti; acaba işin el becerisi kısmı ve sonuçtaki görsel etki bir usta işimiydi yoksa formüllü bir kolaycılık mı?

Bugün yaygın olarak kullanılan photoshop programının olanaklarını çoğumuz biliyoruz. Önceden bir fotoğrafta kullanılan ışık becerisinden söz edebilirken şimdi sonucu veren formülü öğrenmek öncelikli. Benim yine de bu konuda üzerine basarak söylediğim, bir dijital ile yüzlerce fotoğraf çekilsin, içlerinde mutlaka dört dörtlük sonuçlar çıkacaktır. Ancak sanatçı kimliğinde olmayan kimsenin,bu dört dörtlükleri ayırt edecek becerisi olmadığı için sonuç yine olumsuz olacaktır.Eser ilk bakışta etkili olabilir,işte bu etkinin sıradan gözdeki sonucu ile eğitilmiş,yaratıcı bir gözdeki sonucu farklıdır.Tabi ki formüllü kolaycılıkların nasıl etkili olduğu sorusunun yanıtı ayrıca incelenmelidir.Burada bazı örnekler vererek,görsel etkinin yönetimini anlatacağım. Aşağıdaki resim büyük boyutlu olarak kısmen soyutlanmış ve akrilik olarak tuval üzerine yapılmıştır. Buradaki formüllü kolaycılık önce bir fotoğraf sanatçısından yararlanmıştır, öyle ki onun hazırladığı sahne, ışık düzeni ,model ilişkisi ,tekniği atlanmış,figür aradan ayıklanmıştır.Yani bu sürece giden emek başta söylediğim gibi kolay yoldan, kolaycı tarafından saf dışı edilmiştir.Aslında bunlar sık denenir dolayısıyla kolaycılık değil kaynağı iyi yönetme olarak da savunulabilir.Zaten anlatmak istediğim, süreç değil,sonucun herkes tarafından ulaşılabilir olmasıyla ilgilidir.Evet sonrasında toplam üç hamle ile fotoğraf resim etkisine photoshop ile kavuşur.Antiskopta (projeksiyon) büyütülür ve boyanır. İşte etkileyici bir sonuç!

1b

Photoshop Paint Doubs Filtre 3 Aşama

Evet süreci incelediğimizde çok şaşırtıcı gelişmedi. Burada fark edilmesi gerekli tek şey ortada sanatsal yaratıcılığın olmadığıdır. Eser bir zenaatkar uğraşına dönüştürülmüş, dekoratif bir işlev kazanmıştır.

Yaratıcı güç tüm bu olanaklardan yararlanabilir. Ama sonuçta taklit edilemez bir sonuca ulaşmayı hedefler. Bu örnekteki gibi formüllü kolaycılıkta ise sonuç aynıdır ve formül kimin elindeyse bu ürünü biraz el becerisi ile kopyalayabilir.(SÜRECEK)

kalfa

Tam da bu yazıya eklenecek, güncel bir sohbetten alıntımı da ekleyerek ben de sorayım, bir başyapıtta aranacak şeyler nelerdir dersiniz?

Özdemir Altan Öğrencilerine, Ghirlandaio’nun resmini anlatıyor;

Sanat elemanlarının yapıtı tamamlamadaki akışına, birliğine bakar mısınız ??

Print yapabilirseniz baskıyı baş aşağı çevirin ve bu yeni şaheser soyut resmi bir inceleyin..Form ilişkilerini, dolu ve boş alanlar formların zenginliği, yan yana gelişlerindeki isabetlilik…

Ghirlandaio

Ghirlandaio

 

 

Reklamlar