GÖKOVA

GÖKOVA

Hamdi Gökova; Otoportre

Resimde izleyene bakarken izlenen Hamdi,Hamdi’nin takendisidir.Hem fotoğrafik anlamda(ki bu onun detaycı fırçasının karakteristiğidir),hem de duygu anlamında.Ben Hamdi’nin sergisi için”Hamdim,piştum,yandim..’’yakıştırmasını kullanmıştım,gülüştük beraber.Burada Hamdi’nin olgun ve sırıtmayan ifadesini onu tanımayanlar da okuyabilir.

………..

Modigliani’nin Jeanne için söylediği; -Ruhunu tanıdıkça gözlerin açılacak (Gözlerinin resmini yapacağım) sözü, gözlerin ruhu yansıtma özelliğinin belirginliğine işaret eder. Gözler, bir fotoğraf söz konusu olduğunda da iyi bir sanatçı elinde ruhu yansıtabilir.İfadeyi kullanırken sanatçı bizi ne şekilde yönlendireceğini belirler.İfade rahatsızlık verici de olabilir.Buradaki abartı, sanatçı kontrolünde biçimlenir. Örnekteki Erwin Olaf’ın başarısını izleyin.

OLAF

OLAF

Erwin Olaf / Fotoğraf

Yine çok başarılı bir örnek Avni Lifij’in otoportresidir. Alkol etkisi,Avrupalı kibiri,özgüven ve küçümseme karması bir ifade zenginliği sembollerle güçlendirilmiş olsa da etki beden dili ve gözlerin işbirliği ile güçlenmiştir. Omuzuna astığı çoraplar ve bohem tavrı,taktığı şapka ve takındığı tavır ile kontrast oluşturur.

LİFİJ

LİFİJ

Otoportredeki son sözü ilk söz gibi gözler söyler, izleycinin resimle vedalaştığı son nokta bu gözlerdir. Resimdeki kimlik sanatçının fırça tavrıyla biçimlenir ; fotoğrafik portrenin başarısı kaynak fotoğrafın (ya da modelin) başarısına, yorumlanmış olanınki ise kaynağın ruhsallığını sırıtmaksızın (samimiyetle) yansıtmasına bağlıdır. Çağdaş resim sanatımız ustalarından Burhan Uygur resimlerinde teknik teknolojik değildir, son derece basit , içten ve tavrı çocuksudur. Bu nedenle görsel sunumlarında çokça işlediği portreler öncelikle içten ilişkiler kadar sıcak, sonrasında tekniği kadar samimidir. Kargacık burgacık çizimler içinde görünen suret , gizlenmemiş masumiyeti ve yetişkinin acıklı duruşudur.

UYGUR

UYGUR

Burhan Uygur / Eskiz-Desen

Özet olarak portre sanatçılığı yaşamışlığı, tanışıklığı ve özgünlüğü gerektirir. Bu nedenle sanatçıyı bir benzetme virtiözü olarak gören yaklaşımın beklentisi fotoğrafa yakınlıktan fazla olmamalıdır. Çünkü ruhu görmek daha çok zaman ve emeğe gerek duyar. (Sürecek)

kalfa 2008 / mindonart 2013

Reklamlar