Van Gogh’a göre, resmin çerçevesiz sunulması eksikliktir.

Günümüz resminde ise çerçevenin olmadığı, boyanın tuval etrafında dönerek resim şasesinin arkasına katlandığı sunumlar ön planda görünmekte.

Konu, resmin, mekanın bir parçası olma yönünde belirginleşmesi nedeniyle farklı sekillerde incelenebilir. Peki, çerçeve, gerçek anlamda ne katar esere? Öncelikli olarak resimde kullanılan çerçevenin o resme özel tasarlandığını düşünürsek bu işlemin bir süsleme olmaktan farklı olduğunu anlayabiliriz.

Bir eserin atölye şartlarından, salon, sergi şartlarına taşınması sürecindeki son nokta, bir anlamda eseri görücüye hazırlamak olan çerçeveleme işlemidir. Aslında, çerçeve, resmi bir ölçüde çevre etkilerden ayırarak, izleyiciyi resme odaklamayı hedefleyen kadrajı oluşturur. Bu kadrajın da, ikincil algılamasında (odaklanma sonrası inceleme safhası)  çerçevedeki işçilik ve ustalığın da incelemeye değer olması farklı bir zenginlik kaynağıdır.

Kişisel beğenilere teslim olmak zorunda kalan çerçeve uygulaması resim için bir katliama dönüşebilir. Çünkü, çerçeve seçimi de ciddi bir deneyimi, ışık renk etkilerini tanımayı gerektirir. Sınırlamadan çerçevelemek için sınırsız seçeneğin olduğu günümüzde gerek sergi, gerek tekil eser çerçeveleme işi bu deneyime ihtiyaç duyan bir sektördür.

Çerçeve, resimde, özellikle klasik sanat eserlerinde derinliği güçlü kılmayı hedefleyen sanatçı için, ikinci bir pencere oluşturarak bu derinliğin güçlenmesine katkıda bulunur. Bazı durumlarda, çerçeveyi resimle ilişkilendirmek için, gözü küçük bir geçişle dinlendirmek gerekebilir. Bu işlem, paspartulama denen, ahşap ya da özel kartonlarla resim ve çerçeve arasına boşluk bırakma çalışmasıdır. Paspartu çeşitleri de neredeyse çerçeveler kadar geniş bir çeşitliliğe sahiptir.

Çerçevesiz kullanılan resimler genel olarak büyük ölçeklerdeki soyut çalışmalardır. Kaldı ki, bu çalışmalarda dahi,  klasik ve abartılı bir çelişki sunan çerçeveleme örneklerine sıklıkla rastlanmaktadır.

Özetle;  çerçeveleme işi doğru ellerde doğru seçimler ile bir aksesuar olmaktan öte resmi zenginleştiren son dokunuş olabilir.

    mindonart  / 2013

İzmir’de bir çerçeve ve resim atölyesi “Galeri Gülay” ; https://www.facebook.com/pages/Galeri-G%C3%BClay/222005261262343?fref=ts

mindonart 2013

Reklamlar