Bir Resmin Onarımı;

Zamanla, farklı dış etkenler nedeniyle eserlerin yıpranması kaçınılmazdır. Bu etkenler içinde güneş ışınları, küçük ölçekli canlılar, küf benzeri bakteriler , boya kimyası ve vernikte meydana gelen kimyasal değişiklikler ön sıradadır.

Resim restorasyonunda temel amaç, hasar gören eserin onarımını, sanatçının fırçasına müdahale etmeden, orjinale sadık kalınan bir süreçle tamamlamaktır. Bu nedenle, bu süreç oldukça mesleki riskler içeren, uzun vadeli bir çalışma gerektirir.Resmin, farklılaşma, orjinalinden uzaklaşma nedenlerinin başında, resim üzerindeki koruyucu verniğin niteliğini kaybetmesi ya da boya içindeki bağlayıcının rengi bozması gelir ki, bunlardan ilki  ile ilgili sorunun çözülmesi orjinale yaklaşmak için son derece önemlidir.

Restoratörlerin ön temizleme olarak adlandırdıkları işlem sonrası yaptıkları ana temizlik  işlemi aylarca sürebilir. Keza sanatçı, resmin farklı alanlarında farklı miktarlarda inceltici kullanmıştır.Yani bir alanda güçlü olan boya dokusu bir başka yerde son derece zayıf olabilir. Bu nedenle konu müze restorasyonu olunca, bu temizlik işlemi, farklı kimyasallarla cm’2 olarak ilerleyen bir süreçle yapılır. Boya üzerindeki bozulmuş verniği almak anlamına gelen temizlik risklidir, restoratör boyanın orjinaline zarar vermemek için son derece kontrollü çalışır.

Yapılan temizlik sonrasında, resimde yırtık ya da parça eksiği varsa, mevcut boya yüzeyi aynı dokuda malzemeler ile desteklenerek dolgu yapılır. Bir tuvalde yüzey kaybı büyükse, boya yüzeyi garantiye alınarak, çalışma yeni bir tuvale aktarılır. Bu işlemlerde kullanılan hayvansal yapıştırıcılar restorasyon sırasındaki riski en aza indirirler, kesin kuruma gerçekleşmeden ısı ile müdahale edilebilen yapıştırıcılar da özel olarak hazırlanır. Dolgu yapılmış alana boya çalışmadan önce tüm resim rötüş verniği ile verniklenir. Buradaki asıl amaç, yüzeyi kimyasallarla temizlenmiş zayıf boya dokusunun dayanıklılığını arttırmaktır ve vernik burada, parlatıcı değil, yapıştırıcı rolü üstlenir.

Restoratörün ressamlık deneyimi, boyada kayıp renkleri tutturma ve sanatçının fırçasını taklit etme konusunda ona yardımcıdır.Ressamlık becerisi olmadan amatör bir çaba ile resim onarımına kalkışmak hayal kırıklığına yol açar. (Ağustos 2012’de, seksenlik meraklı Cecilia Gimenez eline düşen (!)  Elias Garcia Martinez 1910 yapımı duvar resmi (fresco) “Ecce Homo” , onun müdahalesi sonrasında tüylü bir maymuna dönüşerek , hit bir alay konusu malzemesi olmuştu. )

o-RESTORATION-570

http://www.youtube.com/watch?v=nB7GeSPwx-Y )

Sanatsal katalog/tarih değeri taşıyan işler sadece uzmanlar tarafından incelenir. Günümüzde büyük müzelerin restorasyon ( onarım) ve konservasyon (bakım) ekipleri vardır. Büyük eserlerin başına gelebilecek problemlerin çözümü bir ekip işidir ; Örneğin,

Remrandt’ın resmi Danae, 15 Haziran 1985 günü, daha sonra akli dengesinin bozuk olduğuna hükmedilen bir adam tarafından saldırıya uğramıştır. Tuvalin üzerine sülfürik asit döken saldırgan tabloyu ayrıca iki yerinden bıçaklamıştır. Saldırı sonrasında resmin orta bölümünün tamamı, sıçrama izlerinden ve akan boyalardan meydana gelen birçok noktayla kaplanmıştır.  Restorasyonuna aynı gün başlanan eserin tüm restorasyon çalışmaları 1985 ile 1997 yılları arasında müze ekibi tarafından tamamlanmıştır.

Rembrandt / Danae / 1636

Rembrandt / Danae / 1636

Aşağıda yer alan fotoğraflar Soner Göksay tarafından yapılmış restorasyon süreçlerinden alınmıştır. Eser sahiplerine aittir ve fotoğraf yayın hakları saklıdır.Kaynak gösterilerek kullanılabilir.

Ön Temizlik Aşamasında Kimyasal Tespiti ve Sınıflandırma

Ön Temizlik Aşamasında Kimyasal Tespiti ve Sınıflandırma

Ön Temizliği İlerlemiş Resmin Yeni Tuvale aktarılması

Ön Temizliği İlerlemiş Resmin Yeni Tuvale aktarılması

Dolgu İşlemi

Dolgu İşlemi

Farklı Derinliklerin Temizlenmesi İşlemi

Farklı Derinliklerin Temizlenmesi İşlemi

Temizlik Sonrası Dolgulama

Temizlik Sonrası Dolgulama

Genel Hasar Tespiti

Genel Hasar Tespiti

Dolgu ( Detay)

Dolgu ( Detay)

Sonlandırma

Sonlandırma

mindonart / 2014

 

 

 

……………

Reklamlar