“Tek İmza Yeter”

İmza;  ait olma , ait etme , imleme , söz verme ,  sözden geçme,  onama ,  bellek , delil , sahiplik ….. ve herkesin, “başkalığını” vurgulaması, kişiselleştirme imgesi.

“Sana ait”liğin izi , yazın dili kullanmıyorsan parmağının izi , iz yani bildiğin… ama başkasında olmayan,biricik.

Bir iz bırakma uğraşının, şablonlaştırılmış karşılığı olarak , küçük yaşlardaki ilk özgünlük arayışımızın yazınsal ve görsel ifadesidir imza.

Görsel sanatlar sözkonusu olduğunda imzanın atılma şekli, herhangi bir gündelik onay imzasından farklı ele alınır. Sanatçı için en büyük keyiftir,çünkü sonuçlandırabildiği bir üretimin,  onayını temsil eder. İmzanın atılma şekli ya da yazılma biçimi kişilikten izler taşır, bu anlamda imzanın niteliği eserden bağımsız okunamaz. Kişiliğini çok önemsemiş, “ön planda” görünmek isteyenlerin, bol kuyruklu, baş, orta ya da sondan bir harfin manasızca uzatılıp ismi sardığı durumlar genç yaşların arayışlarına uygundur. İmza da olgunlaşır…

JanVanEyck

JanVanEyck

Tanınmış sanatçı imzalarından yola çıktığımızda, bir rönesans ustasının imzasının, onun işçiliğini temsilen, aynı emek ve özveri ile hazırlanmış, kaligrafisi güçlü bir “resimsel” karşılığa tanık oluruz. Avant Garde bir resmin altında böyle bir imza görebilir misiniz? Güçlenen, “düşünce” oldukça imza yalınlaşır.

Dali

Dali

Bir çok sanatçının imzası, isminin hızla yazılmış, ona ait el yazısı halidir. Çünkü sanatçının öncelikli imzası eseri, sonrası altına yazdığı adı’dır.

Eserle bir bütün teşkil eder imza, ayrılamamalıdır. Göz, önce imzayı görmek istemez, aramak ister.Ve aranmaya değer bir imza varsa iş kıymetli olabilir. İmzayı olgunlaştırmak için, olgunlaşmak gerek desek yanlış olmaz..

iki satır / kalfa / 2014 mindonart

Reklamlar