Gözde Baykara Resimleri

“Resimlerimdeki kadınların her birini Havva’ya öykünen, Adem’siz saklı cennetlerinde büyük bir cesaret ve tutkuyla, ama tek başlarına, acımasızca ve hiç utanmadan Adem’lerine bakan ve onları günaha davet eden modern Havva’lar olarak yorumlayabiliriz.

Kimi zaman çıplak, kimi zaman çekici bir etkiyle giydirilerek sadelikleri lüksleştirirmiş ve tuvalin içinde konumlandırılmış bu modern kadınlar, hem kendilerini seyirlik bir nesne olarak kabul etmekte; hem de her ne kadar savunmasız bir şekilde izleniyor olsalar da, sahip olunamayacak kadar ulaşılması imkânsız bir yerde durmaktadırlar.

Çünkü onlara sahip olmak için önce ellerinde tuttukları elmaya uzanmak ya da vücutlarına dolanmış yılana dokunmak, kısacası günahlarına ortak olup bedelini de beraber ödemek zorundadır izleyicisi!”

Gözde Baykara

…………………………

Yukarıdaki yazı; sanatçı’nın güncel İstanbul Sergisinden, resimlere gelince;…

Başlangıçta göze çarpan, her ne kadar, ” renkli” bir yüzeye iliştirilmiş figürler olsa da, biraz yaklaşınca, ortak olduğunuz yalnızlığa kabul edilmek sevdasına düşüyorsunuz. Neden mi? Çünkü Baykara‘nın resimleri; göründüğünden daha büyük bir çelişkiyi barındırıyor içinde. Son derece kadınsı bir çizgi ile resmedilmiş, uysal, neredeyse iki boyutlu zeminin keskin renkleri içinde her zaman dik duran bir figür; cazibesi ve öz güveni ile çekiyor izleyeni…

Üstelik Çıplak; bildiğiniz anlamda ya da göremediğiniz kadar çıplak. ” O” izin verdiğince izleyebileceğiniz figür, yaşamın tüm çelişkilerinden güçlü çıkmış bir yalnızlığı temsil ediyor. Bu çıplaklık, o yalnızlığa ait. O yüzden seyirlik değil…

Figürlerin iri gözlerindeki hüzün , bedendeki fotografik yaklaşım ile çelişkili. Bedeni ile alıkoyduğu ” seni”, gözleri ile ağlatmaya hazır.

Figürlere eşlik eden semboller,  figürlerle uyum içinde. Görsel bir uyumdan bahsetmiyorum. Onlar birlikte doğmuşlar. Öylesine aitler aynı dünya’ya…

Baykara‘nın resimleri ; Günümüz Türkiye’sinde bir sanatçının cesaret simgelerindendir.

Keza, görsel üretim çöplüğünde sayfalar karıştırdığımız internet ortamında dahi, öznel işlerle karşılaşma olasılığımız azalmaktadır.

Hele işçiliğin her anlamda kaybolduğu günümüz sanat yaklaşımları içinde “pentürle” dikkat çekebilmek, tek başına bir güç göstergesidir.

Baykara‘nın işleri, sadece içerik olarak değil, nesnel gerçeklik olarak da bu gücü hissettirmektedir.

Sanatçı’nın facebook sayfası; burada

Sanatçının Web sitesi ; burada

Sanatçı Mindonart Galeri ; burada

C.Yılmaz / 2014 / mindonart

Reklamlar