IRINA KURILKO

IRINA KURILKO

Siyah Beyaz Hayranlığınız Nereden Geliyor

 

Bu konuyu biraz, kitap ve sinema ilişkisine benzetirim.

En basit ifade ile kitap ve okuyucu arasındaki ilişkinin karşısına sinemada çıkan seçicilerin, hayal gücüne verdiği zararla ilgilidir konu.

Açıkçası bu zarar, herkes için aynı değildir, keza muhatap olduğunuz hayal gücünü kısmen zenginleştirmek, size bırakılmıştır. Okuyucu, yazarın hayal gücünde yol alırken, onun, okuyucuyu çektiği, en ince ayrıntısına kadar tanımlanmış varlıklarının biçimlendirilmesi konusunda, kendi deneyimleri ile baş başadır.

Görselin belirmesi, kişiden kişiye farklıdır ve okuyucunun kişisel yaratıcılığı ile ilişki yaşayan kitabın etkisi bambaşkadır. Sinemada senaryonun kurgusu ve görsellerin biçimlendirilmesindeki emek, izleyiciye hazır ve tanımlı görseller sunar.

Renkli fotoğrafın keşfindeki heyecanın yavaşça atılması sonrası, sanatçıların vazgeçemediği bir uğraş olmuştur siyah-beyaz ile ilgilenmek.

Çünkü siyah beyazın gizemi, izleyene, kendi düşünü kurma, kendi deneyimini işleme olanağı verir.

Tam tersinden de açıklayabilirim, “Renk değil,rengin değeri önemlidir “demiştim önceki yazımda.Tam da burada, siyah beyazdaki zenginliğin,çok renkli görünen bir görseldeki eksikliğe kıyasla, daha etkili olabileceğinden bahsedebiliriz.

Renkli olanın verdiği, hazır ve tanımlanmış lokmanın yerine, kendi gizemini yakalamayı hedefleyen izleyicinin çabası geldiğinde aradığı siyah-beyaz olacaktır.

Bir diğer konu, siyahın ışık yokluğu,beyazın da fazlalığı olduğu gerçeğidir.

Keza renk, ışık hadisesidir. Durum böyle olunca,birbirinin kontrastı olarak algılanan siyah ve beyazın (en doygun halleri ile) etkilerinin çok benzer olacağından da bahsedebiliriz.Karanlık körlüktür, beyazın insanı tamamen kuşattığı kar ortamında da sonuç körlük.Ve ikisi de boşluğu tanımlar; aynı kuyu ve gökyüzü gibi.. Bunlardan bahsetme nedenim, siyah beyazın en doygun halleri ile bile, kişiden kişiye farklı etkiler veren doğasının olmasıdır.

İşin içine valör girdiğinde, yani ton değerlerinin sonsuz zenginliğinde,siyah beyazın yarattığı, içeriksiz öykü , heyecana kapı açan bir zenginlik sunar.

Fotoğraftaki çocuğu görebilirsiniz; giysisi renkten arınmış bir siluettir, bu yüzden yüzünü daha iyi görebilirsiniz. Elindeki elmayı ise canınız çekmez, çünkü bütünden ayrılarak kendi nesnel formunu size sunan bir elma değildir o.

( Keza,renklerin, genelde herkes tarafından benzer algılanabilen ortak psikolojik etkileri vardır.)

Rengin öğrenilmişliğinin verdiği zarardan uzaklaşmak isteyen sanatçı, seçimini bu yüzden, siyah – beyazdan yana yapar.(sürecek)

soner göksay / mindonart / 2014

Reklamlar