Didem Ünlü

Didem Ünlü

Umut Var mı? II ( Sanatla ilgili, az karamsar iki satır.)

İnsan hayatının böylesine değersizleştirildiği günümüz yaşantısında, bireysel olgunlaştırma çabalarından, öncelikle estetik olanı yakalama hedefindeki sanatın, masumiyetini koruma şansı var mı? İnsanın, insanlığının yok olduğu anların toplam karelerinden oluşan paylaşımların herkese ulaşması hiç bu kadar kolay olmamıştı.

Cinayetler online işlenirken, toplumsal piskopatlık tanımının önü açılarak, sağlam kalma çabasındaki insanların sosyal medyaya uzaklığı asosyallik olup çıkıverdi.

Kuşatıldı toplum, ve iyi ile kötünün savaşında, gücün yanında yer almak için erdemden söz etmeyen insan sayısındaki artış hiç bu kadar korkutmamıştı.

Sanat bireysel bir tepkinin formüle edilmesi olsa da, toplumsal refleksleri güçlendirerek farkındalık yaratma çabasında,insan odaklı bir eylemdir. Peki, dengelerin böylesine sarsıldığı dünyada tasarlama öğretilerinin hedeflediği dengenin korunması ya da içgüdüsel olanın estetik sunumunda doğallığını koruyabilme şansı ne kadar var ?

Kötü zevk ürünü düşünüldüğünde, bunun toplumsal yaşantı formülü içinde kentsel yaşam olanakları içinde bazen bir uyum sorunu gibi göze çarpması yeni bir hadise değil. İlkel olanda neden kötü zevk ürünü yok ? İçsellik ve öğrenmişlik birleşirken nerede kayıp yaşanıyor?

Didem Ünlü

Didem Ünlü

Tüm bu çelişki dolu soru yanıt arasında net olarak bildiğimiz, duyarsızlaşan dünyanın sanatçı bireyselliğini daha keskinleştirdiğidir.

Ortaya çıkan yeni formlardan biri; herkesin anlayamadığı bir dil ile ego tatmini peşinde koşarken, diğeri insana ait yeni her fikri yüceltme peşinde, kitch’i sıradanlaştırarak kanıksanması için çaba harcayan bir türün tarif ettiğidir.

Piyasayı fazlasıyla bu tür ürünler ile doldurduğunuzda, genel beğeni için bir form oluşturmuş olursunuz. Böylesine yozlaştırılmış toplumun, böylesi bir sanatı sorgulama becerisi olmayacağı için zafer kazanılmış olur. Özetle sanat da yozlaştırılmıştır.

Böyle toplumlarda,tiyatro da kaparsınız,sanata da tükürürsünüz. Kimse yargılayamaz sizi, gerçek sanatçının aldığı yenilgi, insan yaşantısının değersizleştirildiği ve bunu kanıksatmayı başarmış sistemlerde fark edilmez bile.

Alt tarafı, beğeni düzeyi yüksek olmayanlar gözünde hak edilen ceza, sanata ( ya da insanın olmayan değerine) verilmiştir.

kalfa / iki satır / mindonart 2015 

Reklamlar