Gözde Baykara‘nın üst düzey gerçekliğe göz kırpan çalışmaları dozunda deformasyonlar ile sanatçının kimliğini yansıtıyor..

 

Gözde Baykara, 2003 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nü bitirdi.

Eserlerinde toplumsal kadınlık rolleri, beden politikaları, cinsel kimlik ve aidiyetler, ölüm ve yaşam döngüleri ile eril iktidar sorunları gibi güncel konulara odaklanan sanatçı, stilize sahnelerle karşımıza çıkar. Figürleri, karakteristik jest ve mimikler içinde ve kendilerine özgü ikonografik denilebilecek bir yorumlamayla ele alan Baykara, klasik anlatılar, masal, mitoloji gibi tarihsel hikayelerde rastlanan kadın imgelerinin çağdaş versiyonunu işler. Dolayısıyla feminen bir eleştiri dillendirdiği resimleri, son derece renkli paleti ve sembolik anlamlar yüklediği nesne, hayvan ve bitkilerle sembolik bir derinlik yakalar. İster tek başına ister kalabalık kompozisyonlarla işlensin, eserlerdeki tüm kadınlar etkin ve ön planda adeta bir tür ‘femme fatal’ kahramana dönüşürken; eril iktidar işlerin gizli öznesi olarak kalır. Büyük gözleri ve doğrudan bakışlarıyla izleyiciyle bağ kuran figürler, yer yer tedirgin edici fakat duygusal yoğunluğu yüksek anlatılar yakalar.

Yasemin Bay